CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

14. srpna 2011

Jestli zůstanu - Gayle Forman

Autor: Gayle Forman
Originální název: If I Stay
Knižní série: If I Stay
Díl: první
Počet stran: 184
Rok vydání: 2009
Rok vydání v ČR: 2011
Anotace: Moderní příběh pro mladé dívky a ženy. Šestnáctiletá Mia, talentovaná cellistka, jede s celou svou rodinou na výlet, když do nich narazí auto. Mia se vzbudí a nic necítí, jen vidí své mrtvé rodiče – a nakonec samu sebe. Její tělo je v kómatu, ale ona sama může vidět a slyšet vše, co se kolem děje. Skrze její vzpomínky pomalu odkrýváme její dětství, poznáváme její rodinu i jejího kluka Adama, se kterým sdílela lásku k hudbě. Pohnutý příběh citlivě mapuje duši dospívající dívky, která je nakonec postavena před těžké rozhodnutí – odejít, anebo zůstat.


Po přečtení anotace není obsahově v podstatě co dodat, takže budu psát spíš o tom, jak na mě kniha působila a jakým stylem je psána. Asi začnu s tím druhým jmenovaným.

Co mě potěšilo asi ze všeho nejdřív, bylo to, že překladatelka se nesnažila počešťovat jména jak postav, tak nějakých obchodů, skupin či písniček. Tohle se totiž stává docela dost často a často to pak kazí celý dojem (viz. Gale/Hurikán v knize Hunger Games apod.). Dále se mi líbilo to že vše bylo psáno lehce, nenuceně a jednotlivé části do sebe zapadaly. Rychle jsem se dokázala vžít do kůže hrdinky, z jejíhož pohledu jsme vše sledovali. A když došlo na osudnou nehodu, autorka ji dokázala vylíčit tak živě, až z toho naskakovala husí kůže. 

Kniha byla rozdělena do kapitol, jejichž názvy byly vlastně časové údaje. Celý příběh se odehrává během čtyřiadvaceti hodin, kdy se střídá současnost se vzpomínkami Mii na její život. Na to, jak začala chodit s Adamem, na to, jak začala hrát na cello a na to, jak krásný život prožívala se svými rodiči a svou nejlepší kamarádkou Kim. Díky těmto vzpomínkám jsem se mohla do hrdinky tak vžít, že jsem se za chvilku dokonce sama začala rozhodovat za ni, jestli je lepší zůstat a bojovat, anebo se raději dál netrápit a se vším skoncovat. 



V jednu chvíli to vypadalo, že se určitě nemá vzdávat a jakoby to Mia chtěla zkusit. Zkusit se vrátit do svého těla a žít. Pak ale přišel zvrat a vy sami jste chápali, jak těžké by to bylo a raději jste jí radili, aby to vzdala. Prostě autorka s vámi dokonale pomocí vzpomínek manipulovala a rozhodnutí, které Mia udělala, jste vždy považovali nakonec za to správné. Jenže pak se zase něco stalo a vy i s Miou jste byli zase zpátky. Takhle to prostě pořád jelo jako na houpačce. No, nebylo toho zase až tolik, ale pořád vás to nutilo uvažovat, jak to nakonec asi dopadne. Co bude lepší. Zůstat, nebo odejít?


Do knihy jsem se tak zažrala, že jsem ji musela přečíst na posezení, což se mi nestává tak často. Jestli zůstanu je od začátku do konce nabita emocemi a celou dobu vás nutí přemýšlet. Osobně si myslím, že mladším by se tato kniha nemusela zrovna moc zamlouvat, ale těm starším trochu zamyšlení nad životem rozhodně neuškodí a tuto knihu jim můžu jedině doporučit. Na mě tedy rozhodně udělala dojem a investice do této knihy určitě nelituju.

Mé hodnocení:
Mé hodnocení obálky:

0 komentářů:

Okomentovat

Budu ráda, pokud zde zanecháš komentář (: